שימור תאי גזע

שימור תאי גזע, העתיד כבר כאן...

דמיינו לעצמכם שיכולתם לחזות את העתיד? שיכולתם להימנע מתאונה קטלנית? שיכולתם להתריע בפני ילדכם על סכנה קרבה? שימור תאי גזע הוא הדבר הכי קרוב לחיזוי העתיד, שיש למדע להציע לכם. העובדות הפשוטות הן ששימור של מה שנקרא תאי גזע יכול בעתיד לפתור את כל המחלות שיפקדו אותנו (ומכאן,הוא רק הכי קרוב...).

מהם תאי הגזע והיכן הם נמצאים?

תאי גזע הם האבטיפוס של כל התאים בגוף. כלומר תאי גזע מהסוג הראשוני ביותר (תאי גזע מדם טבורי) יכולים להתמיין לכל תא בגוף, ממש להפוך את עצמם לתא בריאות או במח,או להתרבות לתאי גזע נוספים (הפעולה נבחרת ע"י הסביבה בה נמצא התא). כפי שבוודאי הבנתם יש מספר סוגים של תאי גזע, ואנו ממיינים אותם לפי הראשוניות שלהם:
• פלורופוטנטיים- תאים אלו יכולים להתמיין לכל סוגי התאים בגוף, הם הראשוניים ביותר (אצל אדם חי) וניתן למצוא אותם בדם הטבורי אותו מוציאים מחבל הטבור לאחר הלידה.

• טוטיפוטנטיים- תאי גזע שיכולים להתפתח לכל תא בעובר ובשליה מסביבו.
• מולטיפוטנטיים- תאי גזע שיכולים להתפתח לתא מקבוצה מסוימת של תאים, למשל תאי הדם.
התהליך בו מתחילים להתפתח נקרא הפריה- זרע וביצית (זיגוטה) הם בעצם תא טוטיפוטנטי אחד המחלק את עצמו, לאחר 4 ימי התחלקות מתמיינים תאי הגזע לתאים פלורופוטנטיים (ל 1 מ 3 הסוגים הקיימים: אנדודרם, מזודרם,אקטודרם) ואלו מסוגלים להתמיין לפי סוגי המערכות והאברים בגוף, וגם ליצור את השלייה העוטפת את העובר ברחם.

איך לוקחים ושומרים תאי גזע?

כל תאי הגזע שנאספים מאנשים, בהסכמתם כמובן, מועברים למעבדות בארה"ב שם הם נשמרים עד למקרה הצורך. התשלום שהלקוח משלם הוא עבוד הניוד והאחזקה של אותם תאים, והוא (הלקוח, בעל התאים) יכול בכל עת להחליט שאינו מעוניין בשימור התאים.
הליך לקיחת תאי הגזע משתנה לפי סוג תא הגזע:
 לידה- ניתן לשמר את הדם הטבורי מהשלייה, שיוצאת באופן טבעי מהרחם בסוף הלידה. משיני חלב של ילדים- בתוך שיני החלב קיימים תאים, מהסוג הפחות ראשוני, כלומר תאי גזע ממוינים, הניתנים לעקירה (ע"י רופא שיניים) ושימור. ההליך פשוט ואינו מלווה בכאב.
מח עצם- הליך כואב ומסורבל בו נלקח, בשעת חירום, החומר שבתוך העצמות- מח העצם- המכיל תאי גזע ממוינים חלקית. מכיוון שברוב המחלות נדרש תורם חיצוני שכן שאיבת מח העצם של המטופל עצמו אינה תעזור לריפוי המחלה (למשל, לוקימיה, בה הדם נגוע ולכן גם מח העצם) יש למצוא תחילה התאמה, וזה עניין לא פשוט... כאן נגענו בנק' הכי חשובה: שימור תאי גזע מדם טבורי מבטיחה התאמה בין האיבר או הגוף הנגוע לבין התאים המושתלים, פשוט כי הם הגיעו מאותו גוף, רק שהתאים נשאבו לפני פריצת המחלה בגוף- והם אינם נגועים.

יתרונות בשימור תאי גזע מדם טבורי

• תאי הדם הטבורי הם תאים ראשוניים יותר, מבחינת שלב ההתמיינות שלהם, ובעלי יכולת התחדשות טובה יותר. ולכן הם יכולים להתפתח לסוגים רבים יותר של תאים.
• ניתן לשמר את תאי הגזע מחבל הטבור לזמן ארוך יותר, עשרות שנים...
• כמו שאמרנו,השימוש בתאי הגזע מחבל הטבור מונע את הצורך באיתור תורם, ומגדיל את הסיכוי לתרופה למחלה
• בהשתלה עצמית, של תאי הגזע מדם טבורי, הם יתאימו ב- 100% למושתל, ובכך נמנע מדחייה של התאים ע"י הגוף
• הסיכוי להתפתחות סיבוכים לאחר השתלת תאי גזע מדם טבורי קטן מאוד, מכיוון שהמערכת החיסונית של התינוק ממנו נאסף הדם צעירה וחזקה מאוד.
• ניתן להשתיל תאי גזע מדם טבורי גם כשקיימת התאמה חלקית בלבד של סיווג הרקמות (3-4 מתוך 6 מולקולות). לכן, ניתן להרחיב בצורה משמעותית את מאגר התורמים הפוטנציאלים. למשל, הסיכוי להצלחת השתלת תאי גזע מדם טבורי בין אחים הינו 25%-50%.
• הליך איסוף תאי הגזע הטבוריים הוא פשוט ונטול כאבים.

נכון להיום כבר בוצעו כ-6,000 השתלות תאי גזע מדם טבורי ברחבי העולם, בילדים ובמבוגרים החולים במחלות שונות, חלקן גם גנטיות.