מדריך להשקעה בקרנות נאמנות

המגוון הרחב של קרנות הנאמנות המוצעות לאחרונה בשוק הפיננסי מהווה התפתחות חיובית במשק הישראלי. ניהול השקעות נכון נהפך לגולת הכותרת, וקרנות הנאמנות עומדות בראש רשימת ההשקעות של המשקיע הישראלי הנבון. אולם לפני שרצים להשקיע בקרן נאמנות חשוב לבחון מספר פרמטרים לעומק: מדיניות השקעה, היקף נכסים, דמי ניהול, וצפי תשואה.

ישנן עשרות קרנות נאמנות במגוון השקעה רחב אותן מציעים הבנקים, בתי השקעות וחברות ההשקעה הפרטיות. בשנים האחרונות המבחר הוא כה גדול, עד שקשה לבחור את הקרן המתאימה לך. קרן נאמנות, בניגוד למניות הבורסה, מורכבת מהתאגדות של מספר משקיעים כמוני וכמוך תחת קורת גג אחת, ששמים את ביטחונם בניהול הקרן בידי מנהל מקצועי. ההון המצטבר בקרן הנאמנות על ידי מגוון המשקיעים הפרטיים מהווה כלי יעיל למנהל הקרן לזכות בתשואות גדולות יותר – לצמצם הפסדים ולמקסם רווחים. הדבר הראשון שצריך לעשות לפני שבוחרים קרן נאמנות שמתאימה לצרכים שלך הוא לבדוק את הדברים הבאים אצל מנהל קרן הנאמנות:

1. מדיניות ההשקעה של הקרן – בגדול אפשר לחלק את סוגי קרנות הנאמנות לשניים: קרן נאמנות בסיכון גבוה וקרן נאמנות בסיכון נמוך. כל קרן נאמנות מורכבת מאפיקי השקעה, חלקם בסיכון גבוה כמו מניות, וחלקם בסיכון נמוך כמו איגרות חוב. היחס בהשקעת הקרן בין השקעות בסיכון גבוה לבין השקעות בסיכון נמוך מבטא את אופי קרן הנאמנות. אם רוב הנכסים הפיננסיים שבה משקיעה קרן הנאמנות הם בסיכון גבוה, אזי שגם קרן הנאמנות תהיה בעלת סיכון דומה (וגם התשואה המיוחלת בהתאם), ואם רוב הנכסים הם בסיכון נמוך, הרי שהקרן תהיה סולידית ובטוחה יותר, אולם התשואה גם היא תהיה נמוכה בהתאם. לפני שבוחרים קרן נאמנות, חשוב לברר אצל מנהל הקרן מה אופי ההשקעה של הקרן, ועל פי כך לפעול, בהתאם להעדפות האישיות, והתשואה לה אתה מצפה מהכסף שלך.

2. היקף הנכסים של הקרן – כמות המשקיעים בקרן קובעת את היקף נכסיה. אם זו קרן נאמנות בעלת היקף נכסים קטן אזי היא תהיה יותר גמישה להתפתחויות השוק ותוכל למצב את עצמה במקום אופטימלי בכל רגע נתון. עם זאת, אם היקף הנכסים של קרן הנאמנות קטן, היא עלולה לקרוס במקרה של משיכת מזומנים על ידי המשקיעים. לעומת זאת, קרן נאמנות בעלת היקף נכסים גדול תהיה יותר מקובעת בהשקעות המתוכננות ותגיב בצורה פחות דינמית להתפתחויות בשוק. היתרון המרכזי של קרן נאמנות בעלת היקף נכסים גדול הוא היציבות שלה ועמידותה במקרה של משבר או משיכת כספים גדולה ובלתי צפויה.

3. עמלת ניהול הקרן – כל מנהל קרן נאמנות גובה עמלה עבור ניהול ההשקעות בקרן הנאמנות. העמלה בדרך כלל תנוע בין אחוז אחד לארבעה אחוזים מהכסף שהשקעת בקרן. לא תמיד עדיף לבחור בקרן הנאמנות בעלת עמלת הניהול הנמוכה יותר. יש להתחשב בשלל הגורמים ובעיקר בתשואה השנתית של הקרן בשנים האחרונות.

4. תשואות – הגורם החשוב ביותר בבחירת קרן נאמנות היא התשואה שהיא מתעתדת להשיג עבור המשקיע. כדאי לבחון את הנתונים של הקרן בחמש שנים האחרונות ולחשב את התשואה השנתית הממוצעת שאותה קרן השיגה. לאחר הבדיקה תייחסו משקל רב לנתון זה בהחלטתכם על הקרן המתאימה לכם.

חשוב לזכור את המטרה המרכזית של המשקיע בקרנות נאמנות - להשיג את התשואה הגבוהה ביותר עבור הסיכון הנמוך ביותר. על ידי ניהול השקעות נכון, ועריכת מחקר יסודי על קרן הנאמנות בה אתה רוצה להשקיע, אפשר להגיע ליעד זה, ולהרוויח בגדול מכספי ההשקעה שלך.