ביטוח תאונות אישיות - כל אחד צריך

הנתונים מצביעים על כך שמדי שנה, נפגעים בתאונות שונות לא פחות מכ-200,000 ישראלים. הגם שכל פגיעה שכזו נשקלת לגופה, כוללת מימדים אחרים של נזק ונגרמת בנסיבות נבדלות, יש מכנה משותף עיקרי אחד ביניהם: תאונות, מעצם היותן כאלה, הן תמיד בלתי צפויות. לא ניתן לחזות את התאונות, כמובן, אך בהחלט ניתן להתכונן מראש לתרחישים החמורים ביותר. וכאן בדיוק מתחילים לדבר על ביטוחי תאונות אישיות.

מהו ביטוח תאונות אישיות?

ברמה הכללית, ביטוח תאונות אישיות נועד להעניק שורה ארוכה של פיצויים במקרה שבו תאונה מתרחשת: זו יכולה להיות תאונת דרכים, אך גם תאונות פיזיות, נפילות, שריפות ועוד. בנוסף על כך, בכוחן של התאונות להתבצע בכל מקום למעשה – ברחוב, בעבודה, במהלך נסיעה או אפילו בבית, מה שמגדיל את ההיבט הלא צפוי שלהן.

הביטוח עבור תאונות אישיות כולל בתוכו מספר סעיפים משמעותיים שמאפשרים להתמודד עם הנזק, שאינם נעים אף פעם, גם מהבחינה הכלכלית. ראשית, יהיה זה הפיצוי הכספי, הנקבע בהתאם למימדי הנזק, להוצאות על הטיפולים וכיוצא בזה. סוגיות משמעותיות אחרות הן אובדן כושר עבודה, ימי מחלה מהעבודה ועוד. ישנן פוליסות הדורשות רמה מסוימת של נכות, זמנית או לצמיתות, ויש לתת על כך את הדעת. כמו כן, הביטוח מתייחס לרוב גם למקרה המצער ביותר, מוות של האדם עקב התאונה, חלילה, ובמסגרתו יוענק פיצוי נרחב לשאיריו של המנוח.

ראוי להדגיש, בנקודה הזו, כי ביטוח תאונות אישיות צריך להיות מותאם באופן אישי למבוטח, בין השאר מבחינת גילו, גובה ההשתכרות שלו, המצב הבריאותי שלו וכן הלאה. במצבים מסוימים החוק בישראל מחייב רכישת ביטוח שכזה לקבוצה גדולה של אנשים, כמו למשל במקרה של בתי ספר, ארגונים או מקומות תעסוקה מסוימת.

מתי הביטוח לא תקף?

יחד עם הנאמר מעלה, ראוי להדגיש כי קבלת כספי הביטוח, בכל אחד מהמקרים, מותנית בעמידה בתנאים מסוימים. מדויק יותר לומר שישנם סייגים שונים, המפורטים בוודאי בהסכם הביטוח, ואשר בהם הפיצוי לא יוענק – ובצדק גמור מבחינתה של חברת הביטוח.

כל סיכון שאינו סביר (סיכון שאינו למטרת הצלת נפשות), עבירות על החוקים או שימוש באלכוהול או בסמים נחשבים למקרים חריגים, בהם ניתן היה למנוע את הפגיעה, ולכן הביטוח אינו יכול להיות ממומש בהם לרוב. גם מקרים של פגיעות מכוונות של המבוטח, במטרה לממש את כספי הביטוח, פועלים על אותו עיקרון, ואף עלולים להביא לביטול הביטוח לחלוטין.

אלו האנשים להם מתאים הביטוח

יש אנשים, הסבורים כי איתרע מזלם, והם "מועדים" יותר לתאונות. מבחינה סטטיסטטית, עם זאת, ניתן להצביע על דבר אחד: תאונות יכולות להתרחש לכולם, בכל רגע נתון, ומבלי שהנתונים הדמוגרפיים ישחקו תפקיד. עקב כך, ההמלצה הברורה לכל אדם היא לדאוג לביטוח שכזה, על כל צרה שלא תבוא. אין לשכוח שהביטוח מאפשר גם שקט נפשי משך כל תקופת הביטוח, היבט שאינו מבוטל כלל וכלל.