ייעוץ עסקי לעסקים קטנים

ייעוץ עסקי לעסקים קטנים הפך בשנים האחרונות למקצוע בפני עצמו, וזאת מכיוון שיותר ויותר אנשים שאינם מוצאים את מקומם בין השכירים, מעדיפים לפתוח עסק עצמאי קטן ולהיות אדונים לעצמם.

אך למרות שהעצמאות נשמעת כמו חלום רטוב, המעבר משכיר אשר המעסיק שלו דואג לו לכל הזכויות המגיעות לו לפי חוק כגון השתתפות בדמי ביטוח לאומי או הפרשות לפנסיה לעצמאי, אשר צריך לנהל בעצמו את שלל התהליכים הבירוקרטים מול הרשויות, לעבוד עם חשבוניות ולעיתים אף להעסיק מספר עובדים, הוא אינו פשוט כלל וכלל. עם זאת, וכפי שנראה מיד, ייעוץ עסקי לעסקים קטנים אינו מסתכם אך ורק בתהליכים בירוקרטים והשמת עובדים...

בדיקת כדאיות עסקית

לעיתים התוכנית העסקית של העסק הקטן נשענת על יזמות : ליזמים ישנו רעיון עסקי מסוים, אך הם אינם יודעים אם ניתן לממש אותו ומהיכן ניתן ללוות את הכספים ללא סיכונים מיותרים. כמו כן, כמה שותפים צריכים להיות חלק מהמיזם ומה יהיה חלקם של כל אחד מהם?

בדיקת כדאיות עסקית עשויה להיות קצרה יותר מבניית תוכנית עסקית כוללת מכיוון שהיא מהווה צעד מקדים והכרחי אליה. כדאיות עסקית הנעשית בצורה טובה, מבטיחה כי היזמים לא יפלו לבור כספי שלאחר מכן יהיה להם קשה לצאת ממנו.

בניית תוכנית עסקית

במסגרת הייעוץ העסקי, בניית תוכנית שיווקית עבור העסק הקטן או שיפור התוכנית הקיימת. שלב זה כולל בדרך יצירת סל מוצרים או שירותים והגדרה מדויקת של כל אחד מהם : מה בדיוק הלקוח מקבל והאם יש חפיפה בין מוצרים מסוימים.

בצורה זו, העסק יודע בדיוק את ההבדלים בין השירותים והמוצרים השונים וגם הלקוחות מבינים את ההבדלים בצורה טובה יותר. (סל מוצרים זה יכנס בסופו של דבר לקטלוג של העסק או לאתר האינטרנט שלו).

לאחר שיוצרים את סל המוצרים הבסיסי או משפרים את הסל הקיים, ניגשים לשלב התמחור ומנסים להבין כיצד למקם את העסק אל מול המתחרים : האם המחירים שהוא לוקח הם גבוהים מדי , נמוכים מדי, או ממוצעים ביחס לשוק? במידת הצורך, ניתן לבצע סקרי שוק או בדיקות "לקוח סמוי" אצל המתחרים. במידה והעסק הוא בעיקר נותן שירותים, יש לקחת בחשבון גם את זמן העבודה הממוצע על כל פרויקט על מנת שבעל העסק לא יימצא את עצמו עובד על פרויקטים שאינם רווחיים בעבורו.

בשלב הסופי של התוכנית העסקית ניתן לחזות מה יהיו ההכנסות הצפויות על סמך תמחור המוצרים השונים ,ההוצאות של העסק עצמו ופוטנציאל ההכנסות הנגזר מכמות הלקוחות המרבית בה העסק יכול לטפל בו זמנית. שלב זה הינו קריטי במיוחד עבור יזמים שבדרך כלל נדרשים להוצאות גבוהות יותר מאשר עסקים קטנים אחרים.

ייעוץ שיווקי

שלב נוסף ולא פחות חשוב המתבצע במהלך הייעוץ העסקי הוא בניית תוכנית שיווקית עבור העסק. במסגרת התוכנית השיווקית, מנתחים את נקודות החוזק והחולשה של העסק אל מול המתחרים, וזאת על מנת להבין היכן לשים את הדגש בתהליכי השיווק. לעיתים לא מדובר בהכרח במחיר זול יותר, אלא בטכנולוגיה עדיפה או שרות ייחודי (לדוגמה , הרצאות על נושאים איזוטרים במסגרת חוגי בית).

מכיוון שמרבית העסקים הקטנים כיום משתמשים בכלים אינטרנטיים כגון מנועי חיפוש או רשתות חברתיות על מנת לשווק את עצמם, ליועץ העסקי חייב להיות רקע בתחומים כגון קידום אתרים, או בניית עמודים עסקיים בסיסיים בפייסבוק. לעסקים רבים אין כלל אתר אינטרנט, והיועץ העסקי יכול להפנות אותם אל חברות בניית אתרים או יועץ קידום אתרים מתאים על מנת שיוכלו לממש את מלוא הפוטנציאל השיווקי שלהם.