הסכם ממון - מי צריך את זה?

במסגרת התא המשפחתי מתנהלת, בין היתר, גם מערכת יחסים ממונית. זו מעוגנת בחוק יחסי ממון בין בני זוג, התשל"ג- 1973 וחלה הן על זוגות נישואין והן על ידועים בציבור. חוק זה מגדיר כי בעת פקיעת הקשר מחמת גירושין, פירוד או  פטירה, כל צד יהא זכאי למחצית משווים הכולל של הרכוש והנכסים שנצטברו במסגרת חיי השיתוף או הנישואין. זאת למעט, נכסי ירושה ו/או מתנה, גמלת ב"ל עקב פטירה או נזק פיזי, רכוש קודם שהובא לזוגיות, וכמובן- רכוש עליו הסכימו הצדדים כי לא יאוזן. הסכמה זו המסדירה יחסים ממוניים בשונה מהוראת החוק הינה הסכם ממון.

הסכם ממון- עבור מי?

הסכמי ממון משרתים אוכלוסיות רבות בישראל ונחלקים בהתאם למעמדם המשפטי של בני הזוג ו/או מועד חתימתו של ההסכם. קהל היעד העיקרי הוא-

- זוגות העתידים להינשא. חותמים על הסכם ממון טרום נישואין.
- זוגות נשואים. חותמים על הסכם ממון לאחר נישואין.
- זוגות בעלי מעמד של ידועים בציבור. מקיימים "הסכם לחיים משותפים" או "הסכם זוגיות" הנערך בין זוגות חד מיניים.

סוגיות רכוש קיים ועתידי

הסכם ממון מהווה פלטפורמה משפטית מפורטת המסדירה את מכלול ענייני הרכוש- הקיים והעתידי.
בהגדרת "רכוש קיים" מצויים ההכנסות והנכסים שצבר כל צד בטרם מיסוד הזוגיות (במסגרת נישואין או חיים משותפים), ועומדים לרשותו נכון למועד חתימת ההסכם. ההסכם מגדיר האם רכוש זה יהווה רכוש אישי שיישאר בחזקת הצד שהביאו לזוגיות או שמא יחולק באופן מסוים בעת גירושין או פירוד.

מלבד הסדרת סוגיות הרכוש הקיים, ההסכם מגדיר את דינו של כל רכוש שייצבר ע"י הצדדים במסגרת חיי שיתוף או נישואין. ההסכם יקבע האם החלוקה תהא שוויונית או תותאם להיקף השקעתו ו/או בעלותו של כל צד בנכס. הזוג יקבע פרמטרים לחלוקת מוניטין אישי, נכסים עסקיים או נכסי קריירה, שיתוף או הפרדת זכויות סוציאליות, הבטחת קורת גג לצד החלש כלכלית בעת גירושין ואף קביעת חזקה על נכס בהתאם לאחוזי מימונו.

יתרונות בגוף ההסכם


גירושין מהווים תהליך מורכב מבחינה פורמלית ואמוציונלית, לכן כל ערובה למניעת סכסוך והסדרת הפרק החדש בחיי המתגרש הינה מבורכת. הסכם ממון מייצג ערובה זו מכמה סיבות:


  • אלטרנטיבה לאיזון משאבים. על מנת להימנע מאיזון וחלוקה שרירותיים מומלץ ליצור הסכם שעם אישורו כדין, גובר על הוראת חוק יחסי ממון. ההסכם מהווה מענה משפטי לצורך במערכת כלכלית התואמת את צרכי הצדדים ורצונותיהם. 
  • הגנה מפני אינטרסים סמויים. חתימת ההסכם תגן על החותם מפני נישואין בעלי אינטרס כלכלי, ותשרה בטחון ושלווה בין הצדדים. הדבר אמור בעיקר במקרים של פערים כלכליים ו/או פערי גילאים משמעותיים.
  • קיצור ופישוט תהליכים. הגדרה מראש של חלוקת הרכוש לא רק חוסכת התדיינות מפרכת בערכאות אלא גם מונעת ניסיונות סחיטה. זאת  ע"י הוצאת הגט והרכוש ממכלול קלפי המיקוח האפשריים בעת גירושין או בעת גיבוש הסכם גירושין.
  • חסכון! הסכם ממון חוסך בזמני התדיינות או גישור, הוצאות משפטיות ובאנרגיות הרבות המושקעות בתהליך. כמו כן, נחסכת תחושת עוגמת הנפש והסבל שלעתים נלווים להליכים שאינם מתנהלים בדרכי נועם.
  • שמירה על זכויות הילדים המשותפים. ההסכם יוצר רשת הגנה משפטית- כלכלית לילדים המשותפים ותמנע את הפגיעה בזכויותיהם הרכושיות בעתיד, כמו נישולם מירושת המנוח.
  • הגנה על דירת מגורים.  הסכם ממון מונע את השיתוף הספציפי בנכס המוגדר כדירת מגורים משותפת, גם אם נרכשה לפני הנישואין ובנפרד מהרכוש האישי.